Witam serdecznie.
Mój problem opisywałem na forum
http://www.zaplon.fora.pl, jednak tam chyba nikt nie zagląda skoro działa już nowa wersja tego forum.
Jestem bardzo zainteresowany zrobieniem ShiftLight'a w moim motocyklu. Mam w nim elektroniczny zapłon Ducati Energia, natomiast obrotomierz będzie zamontowany z Fiata 125P lub Poloneza, to akurat mało ważne, bo przecież taki układ
jest uniwersalny, najbardziej liczy się typ zapłonu, czyli CDI, a tu schemat CDI Ducati Energia:
Tu jest zrobiony schemat ShiftLight'a pod Forda Focusa bodajże:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1200922.htmlChodzi mi tylko o sygnalizację zbyt wysokich obrotów, czyli schemat trzeci.
R7 z tego co widzę to 1kOhm? ale nie jestem pewien...
Do tego programowalna dioda Zenera:
http://www.elportal.pl/pdf/k04/05_01e.pdfWięc myślę, że układ będzie uniwersalny dla zapłonów CDI. Z tego co mówił
Krokodyl napięcie zasilania w zapłonie CDI rośnie proporcjonalnie do obrotów, i to od
Krokodyla właśnie dowiedziałem się, że trzeba wziąć zasilanie z zielonego kabla (w Ducati Energia) czyli z zasilania CDI.
krokodyl napisał(a):
Witam zielony to zasilanie .... układ musisz podpiąć przez diodę i dzielnik napięcia z rezystorów ... będzie działało
Zastosowałem się do Jego wskazówek i narysowałem prowizoryczny schemat tej kontrolki:
Schemat jest oczywiście do poprawy, bo np. brakuje w nim wartości R4 i R5, a także nie jestem pewien czy R2 ma wartość 1 kOhm(ale z tego co wynika z pierwotnego schematu pod focusa to 1kOhm dla żarówki, 10kOhm dla LED), a także nie znam mocy wszystkich użytych rezystorów, tych wartości nie potrafię dobrać, bo nie znam się na elektronice niestety aż tak.
Znalazłem za to prosty kalkulator do obliczenia elementów w dzielniku napięcia, w czwartym poście tego tematu:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1042341.htmlChętnych i znających się na rzeczy prosiłbym o uzupełnienie tego schematu i poprawki.
EDIT:
Po długiej rozmowie z kolegą, wyszło na to, że nie da się zrobić uniwersalnej kontrolki, bo napięcie generowane przez cewkę zasilania CDI w różnych prądnicach jest różna. Wyszło też na to, że muszę zmierzyć max napięcie generowane przez tą cewkę, bez dodatkowych obciążeń, bo i tak jest już obciążana przez moduł. Mając tą wartość trzeba tak dobrać R4 żeby napięcie było znośne dla TL431 i BC547... Następnie muszę znać prąd generowany przez cewkę( nie wiem jak to zmierzyć....) i obliczyć R5 tak, żeby prąd płynący przez TL431 i złącze baza-emiter też była znośna dla tych elementów.A i oczywiście trzeba znać max napięcie dla TL431 i BC547 a także max prąd dla TL431 i BC547 dla złącza B-E, z not katalogowych nie potrafię tego odczytać... A miało być tak pięknie