Zapraszamy na nową odsłonę forum

Prosimy nie zakładać nowych wątków ani nie odpowiadać na istniejące
gdyż dotychczasowa wersja zostanie zlikwidowana.

Wejdź na nowe forum

Strefa czasowa: UTC [ DST ]



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: sobota, 16 lis 2013, 11:43 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Witam,

Przeglądając forum natrafiłem na wiele ciekawych rozwiązań, jednak niewiele jest o zapłonie CDI do dwucylindrowych dwusuwów. Przygotowuje Yamahę RD do wyścigów motocykli zabytkowych, poniżej efekt mojej pracy (na razie bez owiewki).

1163

Zależało by mi na zainstalowaniu układu zapłonowego CDI, który uprościł by bardzo układ elektryczny i co ważniejsze otworzył drogę dalszym modyfikacją silnika, który będzie pracował w zakresie wyższych obrotów. Obecny zapłon bateryjny oparty jest na dwóch przerywaczach (zapłon co 180*), a elektrykę zasila alternator.

1165

Najlepszym rozwiązaniem byłby zakup gotowego tuningowego zestawu do dwucylindrowego silnika, niestety przekracza to mój budżet przewidziany na ten motocykl, a ceny takich zestawów wahają się od 1200-1600zł.

Poniżej zdjęcia takich zestawów firmy Horsepower i Electrex
1167 1166

W związku z tym chciałbym zaadoptować układ CDI, najlepiej z innego, popularnego motocykla. Raczej nie planuje samodzielnej budowy podzespołów np. modułu zapłonowego, tylko zakup dostępnych na rynku części, które można dostosować na potrzeby tego motocykla. Uważam, że niezawodność takiego rozwiązanie będzie większa od „samoróbek”.

Założenia układu:
1. Stator z zewnętrznymi cewkami, wirnik wewnętrzny, tak jak w tuningowych zestawach zapłonowych. Nie potrzebuje koła zamachowego, chcę wyeliminować moment bezwładności.
2. Nie potrzeba dodatkowych cewek zasilających instalację elektryczną motocykla, oświetlenie itp.
3. Dwie cewki ładujące, dwa moduły, dwie zewnętrzne cewki wysokiego napięcia.
4. Statyczny punkt zapłonu

Niestety przeszukując Internet nie natrafiłem na prądnice, które miała by cewki na zewnątrz. Jedynym rozwiązaniem zbliżonym do założeń jest CDI od pilarki/podkaszarki spalinowej, udało mi się zdobyć jedno takie:

1168

Jednak kolega Dawid, już dał mi odpowiedź, że taki zapłon się nie nadaje. W dodatku pod deklem silnika nie ma zbyt dużo miejsca, dlatego zależy mi aby cewki wysokiego napięcia znalazły się pod zbiornikiem – jako oddzielne elementy, jak w oryginale.

W takim rozwiązaniu wirnik powinien mieć średnicę 80-90mm, a zewnętrza średnica statora nie może przekroczyć 130mm. Pod deklem jest miejsce na prądnice o max. Wysokości 80mm.

Rysunek wirnika, zapłonu tuningowego.
1164
Bardzo prosił bym o wskazówki i fachową pomoc. Mogę podesłać więcej zdjęć i wymiarów, danych motocykla jeśli potrzeba.
Czy taki wirnik można wykonać lub przerobić z czegoś?
Czy i jak wykonać stator, czy można wykorzystać z istniejącego CDI, tylko jakiego, jakie powinien mieć parametry?

Analizując rozwiązania firmy Electrex lub Horsepower nie zauważyłem tam impulsatorów, czy ona są zintegrowane z cewkami ładującymi? Na to wygląda bo ze statora wychodzi po 3 przewody do modułów.

Zauważyłem również, że wirnik z takich zestawów tubingowych posiada dwa elementy magnetyczne (dwa bieguny), czy ich ilość jest uzależniona od ilości cewek ładujących/liczby cylindrów? Czy to oznacza że wirnik od pilarki, który posiada tylko jednej biegun nie da się zastosować?

Pozdrawiam,
Bartek


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 16 lis 2013, 14:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Wg mnie są 2 opcje , można wykorzystać cały zapłon o nazwie Ducati Energia (występuje w skuterkach) z wewnętrznym impulsatorem (znajduje się na karkasie obok cewek zasilania świateł) i do tego cewkę WN CDI na 2 świece (np od skutera śnieżnego), albo zrobić moduł z 2 kondensatorami i dać 2 cewki WN ( będzie jednocześnie iskra na 2 cylindrach, tzw iskra tracona). Jeżeli chciał byś więcej się bawić to zapłon z Jawki , przerobić stożek w kole magnesowym obtoczyć go i waga zejdzie do 400g. Do tego montujesz 2 czujniki 2 moduły i 2 cewki wtedy masz zapłon na każdy garnek oddzielnie. Ewentualnie możesz jeszcze rozejrzeć się za zapłonem z Mińska 125.


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: sobota, 16 lis 2013, 22:22 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
W RD tłoki pracują przeciwsobnie, zatem iskra nie może występować na dwóch cylindrach jednocześnie, zapłon co 180*. W związku z tym najlepszym rozwiązaniem będzie para cewek w.n. , para modułów, para cewek ładujących i para czujników/impulsatorów.

Zapłon zaadoptowany z Jawki 50 to by było to czego szukam - wirnik wewnątrz i cewki na zewnątrz po obwodzie. Dawid proszę napisz więcej na temat obróbki samego wirnika. Przerobienie stożka, to rzecz oczywista i tu nie potrzeba komentarza, ale jak można go obtoczyć, z której strony żeby go odchudzić? Rozumiem, że po obwodzie go nie ruszamy?

Oglądając zdjęcia i schematy widać że prądnica/iskrownik Jawki ma 3 cewki, czyli w moim przypadku potrzebuje zostawić tylko tą zapłonową i dołożyć po przeciwnej stronie drugą, taką samą? Czy te cewki się nie nadają jako ładujące układ?

Jeszcze potrzebował bym pomocy w kwestii impulsatorów i ich lokalizacji w tej prądnicy. Na pewno muszą być dwa, rozmieszczone co 180*, ale czy jest jakaś reguła jak one powinny być położone względem cewek prądnicy/magnesów wirnika, czy to nie ma znaczenia?


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 17 lis 2013, 09:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 28 lut 2012, 21:08
Punkty: 1,825.00

Posty: 167
Online: 38d 8h 52m 28s
Pojazd: Serwis pojazdów
Sam napisałeś że pracują przeciwsobnie czyli jeden gmp drugi w tym samym czasie dmp i tutaj zrobić tak jak pisał Dawid żeby iskra była jednocześnie. Co do impulsatora zależy od cdi można spokojnie zastosować jeden , po co sobie utrudniać życie ??
Ja bym poszukał zapłonu od skutera śnieżnego
Napisz który rok masz tej zabawki
Powodzenia w modach ;)

_________________
1588


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 17 lis 2013, 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Zapłon może występować jednocześnie na obu garkach, nic się nie stanie jak będziesz miał iskrę na 2gim garku który będzie w DMP, wiele konstrukcji tak jest zrobionych. Najprościej używając zapłonu z jawki to zostawić org cewki nawinięte grubym drutem i zastosować 2 małe transformatory 220/5v. Podłączasz je do cewek 5/220 i masz zasilanie modułów, przewijać się ich nie opłaca dużo bardziej podatne na uszkodzenia będą. Toczysz od przodu i tyłu wirnika te takie "łopatki" aż pojawi się magnes tutaj masz taki stoczony wirnik https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 7068_n.jpg . Teoretycznie powinno się zgrać impulsator w fazie z cewką ładującą , praktycznie nie bawiłem się w te rzeczy i zawsze działało, potrzebny do tego jest 2 kanałowy oscyloskop. To masz 350 czy 400?


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 21 lis 2013, 15:02 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Pomysł z zapłonem z Jawki 50 to strzał w dziesiątkę, rozwiązanie najbliższe ideałowi ;) .

Kwestia przetoczenia wirnika jest dla mnie jasna, na tym zdjęciu dokładnie widać o co chodzi.

Pozostała część elektryczna. Dla ułatwienia dyskusji załączam schemat elektryczny układu zapłonowego, oraz proszę o wyjaśnienie kilku szczegółów.

1169

1. Czy transformatory sieciowe 230V/6V 5VA wystarczą do zasilania modułów CDI? Czy 230V ma wyjściu nie uszkodzi wejście modułu CDI?
2. Magneto Jawki ma 3 cewki: zapłonową i szeregowo połączone dwie oświetleniowe. Czy do ładowania mojego układu wykorzystać jedną zapłonową tak jak na schemacie, czy dwie oświetleniowe, tak aby każda zasilała jedną gałąź układu (jeden cylinder)?
3. Czy są jakieś przeciwwskazania aby na obwodzie wirnika wykonać ząb do wyzwalania impulsatora?
4. Zastosowałem 2 moduły zapłonowe, gdyż nie wiem czy jeden nie będzie zbytnio obciążony, czy jest taka konieczność?

Z góry dzięki za Waszą pomoc i rady.


Ostatnio edytowano czwartek, 21 lis 2013, 20:26 przez bpawelczyk, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 21 lis 2013, 16:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
No prawie wszystko fajnie narysowałeś ale fotki dawaj tutaj do galerii. Możesz nawiercić wirnik od przodu (tam gdzie stoczone na foto) i wkręcić mu śrubę która będzie wyzwalała impulsator, ewentualnie do krzywki doczepisz taki "latający lizak" który przelatując nad impulsatorem będzie go wyzwalał. Podłącz tak aby każda cewka od zasilania świateł zasilała 1 trafo i 1 moduł. 230V to całkiem normalne napięcie zasilania dla modułu. Tylko na schemacie narysowałeś to źle chodzi o podłączenie transformatora do cewki, tutaj masz jak powinno być poprawnie.


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 22 lis 2013, 15:13 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Cześć,

Wielkie dzięki, w poprzednim układzie impulsator nie miał by prawa działać, bo nie był zasilany. Poniżej wklejam poprawiony schemat, mam nadzieje że nic tym razem nie pomieszałem.

1170

Jeszcze pytanie dotyczące statora, nie wiem czy nie będę musiał wykonać nowej podstawy, czy wówczas mogę umieścić cewki ładujące (te oświetleniowe) na przeciw siebie (tak jak w tych układach tuningowych których zdjęcia pokazywałem wcześniej), czy ich układ jak w schemacie z przesunięciem co 120* musi zostać? W moim układzie cewka oryginalnie zasilające zapłon w Jawce będzie nieużywana, zatem mogę ją zdemontować.

Dziś otrzymałem całe magneto od Jawki, zatem mogę to sobie wszystko w rzeczywistości zobaczyć i pomierzyć. Jutro będę demontował alternator i aparat zapłonowy, oraz robił pierwsze przymiarki. Oczywiście fotorelację z projektu macie jak w banku ;)


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 22 lis 2013, 16:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Impulsatora nie zasilasz, jeden koniec idzie na masę drugi do modułów.Możesz je tak umieścić jak piszesz, przy robieniu nowego statora można się pokusić o zamontowanie 4 cewek 2 by zasilały zapłon a 2 ładowały jakieś małe aku jak byś chciał dać obrotomierz elektroniczny czy coś innego. Ponawiam pytanie to 350 czy 400cc? :D


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 22 lis 2013, 22:42 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Motocykl o którym mowa w temacie to RD 350 '74.

W takim razie zamontuje 2 cewki na przeciwko. Nie planuje tam instalacji elektrycznej prócz układu zapłonowego, własnie tym rozwiązaniem chcę pozbyć się zbędnej elektryki - w wyścigówce to niepotrzebne ;) .

Obrotomierz jest mechaniczny i spisuje się doskonale, no może w dalekiej przyszłości będę zmuszony go wymienić gdy skończy się na nim zakres po modyfikacji silnika :lol: , ale to jeszcze długa droga i wolę w tak daleką przyszłość nie wybiegać.

Jeszcze zapytam o impulsator, jeśli nie zasilam go, to dlaczego w poprzednim schemacie był źle podłączony (jeden przewód masa, drugi moduł CDI)? Na Twoim schemacie impulsator podłączony jest do modułu, a drugim i owszem do masy, ale przez cewkę zapłonową (cewkę ładującą w moim przypadku) - tego do końca nie rozumiem, czy mógłbyś to wyjaśnić. Patrząc na ten Twój schemat zrozumiałem, że na impulsator podawany jest "+" (połówka dodatnia) z cewki ładującej, stad dioda?


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: piątek, 22 lis 2013, 22:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Na moim schemacie są platynki nawet masz podpisane, chodziło tylko o to jak podłączyć zasilanie modułu.


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: niedziela, 24 lis 2013, 09:33 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Ok, trochę mnie to zbiło z tropu ;) , myślałem że nie tak podłączyłem ten impulsator.

--Dodano czwartek, 12 gru 2013, 16:30 --

Witam po dłuższej przerwie. Prace przy zapłonie postępują powoli choć systematycznie. Wczoraj otrzymałem zakupione podzespoły: impulsatory, moduły CDI i cewki WN. Dodatkowo zakupiłem transformatory zasilające moduły CDI. Wybór padł na zalewane trafo TSZZ7-003 firmy Indel o napięciach 6V/230V i mocy 7VA.

1184
Impulsator. Czy podłączenie impulsatora jest dowolne, czy ma znaczenie?

1185
Cewka WN

1183
Moduł CDI przeznaczony do silników 2T. Nie jestem pewny oznaczeń, proszę mnie poprawić jeśli się mylę:
pomarańczowy (wtyczka) - cewka WN
czarny (wtyczka) - masa
czerwono-biały - impulsator
czerwono-czarny - zasilanie modułu CDI
czarno-biały - wyłącznik zapłonu, gaszenie po zwarciu do masy.

Jeśli oznaczenie się zgadza, to jest ono zgodne z oryginalnym oznaczeniem Yamahy.

Ponadto, wirnik trafił do przetoczenia, czekam na "odchudzenie" i wykonanie stożka i rowka na wpust pasujący na czop do RD.

cd...


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: poniedziałek, 16 gru 2013, 23:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Pisz w SB jak coś dopiszesz do tematu bo nie widać w dziale.
Kable od modułu raczej ok. W zależności od tego który kabel z imp podepniesz do modułu, to iskra będzie albo na początku albo na końcu znacznika co "lata" nad impulsatorem.


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 9 sty 2014, 12:57 
Użytkownik 10%

Dołączył(a): wtorek, 6 sie 2013, 10:18
Punkty: 143.00

Posty: 12
Online: 13h 4m 53s
Pojazd: *
Przyszła pora na część projektową. Prezentuję prototyp (2 wersja) statora współpracującego ze zmodyfikowanych wirnikiem Jawy 50. Pomimo ogromnych możliwości programów wspomagających projektowanie, niestety pewne rzeczy trudno przewidzieć, dlatego w najbliższych dniach zakupię materiał (PA6, EN-AW 2017A) na stator i czeka mnie obróbka.

Mam nadzieje, że tego typu tarcza impulsatora wystarczy do wyzwalania modułów? Czy szerokość "języczka" tej tarczy ma wpływ na pracę układu, czy chodzi jedynie o zaburzenie pola magnetycznego cewki impulsatora?

Okazało się że mocowanie cewek w.n. będzie bardzo proste - wystarczy dorobić 4 tulejki dystansowe, rozstaw śrub jest taki jak w oryginalnych.

1196119511931192


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
PostNapisane: czwartek, 9 sty 2014, 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 19 lut 2012, 23:06
Punkty: 4,928.00

Posty: 821
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Flaga: Poland
Pochwały: 1
Online: 131d 9h 8m 38s
Pojazd: *
Super to wyszło. Ja bym zrobił tak że przykręcam stator na sztywno bez regulacji a dorobił fasolki płytce z impulsatorami. Znacznik wygląda dobrze i powinno pracować bez zarzutu.


Góra
 Offline  Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
UNITI | Fixed by
.